Inspirerend congres ‘De toekomst van vrijwilligerswerk’

MJD, Torion en Trias organiseerden afgelopen dinsdag in De Biotoop in Haren het eerste Noordelijke congres over de Toekomst van vrijwilligerswerk. De belangstelling was groot, 150 geïnteresseerden hadden zich aangemeld want veel organisaties kunnen immers niet zonder vrijwilligers. Vrijwilligerscoördinatoren, sociaal werkers, beleidsambtenaren bezochten het congres waar lezingen en workshops werden gegeven over ‘hoe word je populair onder vrijwilligers’, ‘hoe activeer je jongeren om vrijwilliger te worden’, maar ook een workshop over de nieuwe inburgeringswet en het begeleiden van vrijwilligers met een rugzakje.

Veranderingen in vrijwilligersland

Joost van Alkemade van de NOV Platform Vrijwillige inzet hield  een lezing  over de veranderingen rondom vrijwilligerswerk. Zo doen mensen minder uren vrijwilligerswerk per week. Bovendien blijft niet iedereen jaren bij dezelfde organisatie. Vrijwilligers vinden het ook leuk om vaker te wisselen van werk. Een hele uitdaging dus voor organisaties die werken met vrijwilligers.

De deelnemers waren enthousiast over het congres. Bezoekers lieten weten dat ze het congres als positief en waardevol hebben ervaren en gaven aan uit te kijken naar een vervolg van dit congres.

Presentaties

Onderstaand filmpje geeft een impressie van de middag.